Docenten

AnneAnne Büdgen (1979) schreef haar eerste gedicht toen ze acht jaar was. Daarna bleef ze jarenlang gedichten lezen en schrijven, tot in 2007 haar eerste dichtbundel uitkwam. Tussendoor deed ze de opleiding Writing for performance in Utrecht en werkte ze mee aan verschillende theaterprojecten, zoals de voorstelling Conny who? die in 2011 door het land toerde. In januari 2012, kwam haar tweede dichtbundel Ik schrijf u nog uit bij Uitgeverij De Arbeiderspers. Onlangs verscheen haar eerste roman Boven de straat hangt een witte lucht, dagboek van Anna Meesink vol psalmen, slordig geschreven gedachten en poëzie. Anne schrijft beeldend, en streeft ernaar poëzie en helderheid samen te laten gaan, zowel in haar poëzie en proza, als in haar teksten voor theater. Daarnaast geeft Anne al een aantal jaar workshops schrijven aan mensen van twee tot honderd jaar. Ze vindt het spannend om anderen te begeleiden vaste vormen en ideeën over proza en poëzie los te laten en met nieuwe ogen te kijken naar de taal.

 

JiskaJiska Koenders studeerde in 2011 af aan de opleiding Writing for Performance in Utrecht. Na haar studie schreef ze voor o.a. 3FM en Amnesty International. Ze was hoofd productie en bestuurslid van een theatergroep in Utrecht. Ondertussen hield ze zich steeds bezig met het begeleiden van vakgenoten.In 2014 liep ze een halfjaar stage op de redactie Fictie van uitgeverij Atlas Contact waar ze definitief haar liefde en talent voor het redacteurschap, lesgeven en begeleiding ontdekte.  Jiska werkt met een breed scala aan schrijvers. Ze begeleidt groepen beginnende schrijvers en geeft individuele manuscriptbegeleiding aan een aantal auteurs die op het punt van debuteren staan. Ook is ze eindredacteur van het Vlaamse literaire tijdschrift Kluger Hans. Jiska focust zich op het overbrengen van de visie van een auteur in zijn tekst en de wisselwerking tussen theatertekst, dialoog en proza.

 

Gijsje KooterGijsje Kooter geeft al jaren les. Ze is een bedreven en gepassioneerd docent die het beste in haar cursisten naar boven haalt. Ze heeft een schat aan schrijfoefeningen die al snel iets goeds opleveren. Ze is jaren vaste docent op de Schrijfopleiding aan het Janskerkhof (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) en op de Vooropleiding in Utrecht. Ze is een veelgevraagd gastdocent op diverse creatieve centra en opleidingen in het land. Op de Schrijversvakschool in Amsterdam geeft ze de vakken Schrijftraining en Toneel. Zij houdt ervan om de structuur en de zeggingskracht van verhalen die mensen al in zich dragen naar de oppervlakte te brengen in haar lessen, en schrijven moet vooral leuk zijn.Ze schrijft korte verhalen en toneelstukken. Momenteel werkt zij aan een avondvullend toneelstuk waarvoor zij een beurs van het Nederlands Letterenfonds ontving. Ook werkt zij gestaag aan haar eerste roman. Gijsje Kooter studeerde Dramaschrijven en Literaire Vorming aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en Film, Theater en Creative Writing aan de University of North Carolina at Greensboro in de Verenigde Staten. Ze studeerde af in 1996. In 2000 werd ze uitgenodigd door het Royal Court Theatre in Londen voor de International Residency for Emerging Playwrights waar ze onder andere werkte met Harold Pinter, Caryl Churchill, Mark Ravenhill en Martin Crimp. Haar stuk Casanova is Tiredwerd aldaar gespeeld in het Jerwood Theatre Upstairs.

 

Willemijn TillmansWillemijn Tillmans studeerde in 2001 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, afstudeerrichting Literaire Vorming. Ze werkte als scenariste voor jeugdtelevisie in België, als promoschrijver voor drie commerciële omroepen in Nederland, gaf les aan zowel kinderen als volwassenen en werkt sinds 2006 als acquirerend redacteur.Sinds 2010 was ze hoofdredacteur bij uitgeverij Lebowski en nu bij Nijgh & van Ditmar, en houdt ze zich voornamelijk bezig met het begeleiden van auteurs tijdens hun schrijfproces. Haar grootste passie is om auteurs aan het schrijven te krijgen… en te houden.Ze gaat middels gerichte opdrachten op zoek naar eigenheid, hoe klein of hoe groot ook, en is vooral geïnteresseerd in ‘hoe het niet hoort’.Naast haar baan als redacteur probeert ze zelf ook te werken aan haar roman, waarin ze haar grootste fascinaties met elkaar probeert te verbinden: voyeurisme en het toeval. Het liefst in combinatie met een hoofdpersoon waar je straal voorbij zou lopen als je hem tegenkomt op straat.